Beskrivelse af kurset:

Ofte kan feedback lande helt forkert ved modtageren og skabe konflikter, der slet ikke var afsenderens hensigt. Så hvad er det, der skal til, for at skabe en feedback kultur, der både styrker relationer samt skaber læring, anerkendelse og værdi i hverdagen? Det får du både svaret og værktøjerne til i dette kursus.

På kurset lærer du:
  • Hvad er det, der går galt, når modtageren ikke lytter til din feedback
  • Hvordan du bliver bedre til selv at modtage feedback
  • Hvilke feedbackmodeller du kan bruge til at forberede din feedback
  • Hvordan feedback kan styrke samarbejdet i hverdagen
Beskrivelse



Feedback er noget, man spiller rundt mellem hinanden. Altså det kræver to aktive parter for at få feedback til at fungere og blive en del af kulturen. I dette kursus skal du lære, hvordan du – sammen med dem du arbejder med – får skabt nogle gode feedbackdialoger. Altså konstruktive samtaler, der både skaber læring, tillid, anerkendelse og stærke relationer.

Det lyder som en mirakelkur, altså som noget, der næsten er for godt til at være sandt. Fordi du har muligvis forsøgt dig med en fin ”Ros Ris Ros” burger og ja… Det gav dig måske ikke helt det resultat, du håbede. Eller måske har du ligefrem selv været modtager af noget feedback, der efterlod dig med flere spørgsmål end svar, og i hvert fald ikke gav dig input til noget konkret, du skulle gøre mere eller mindre af.

Derfor skal du i det her kursus lære, hvor det går galt, når du med de bedste intentioner kaster dig ud i at give konstruktiv kritik eller anerkendelse, der bliver modtaget forkert. Og ved at du bliver en bedre feedback-giver, er der også stor sandsynlighed for, at du vil blive en bedre feedback-modtager, når du har værktøjerne til at guide afsenderen til at gøre deres feedback konkret.

I kurset vil du først få et solidt fundament for god feedback, hvorefter du vil få 3 gode feedbackmodeller, du kan benytte dig af.

Men fordi feedbackundervisning ofte kan blive enten overfladisk eller meget teoretisk, skal du også se en række cases om, hvordan feedback ser ud i virkeligheden og ikke kun, hvordan den optimale feedbackmodel ser ud. Med udgangspunkt i de 4 cases får du nemlig et konkret og brugbart indblik i de feedback fælder, som du skal forsøge at undgå

Forudsætninger

Uanset om feedback er et helt nyt begreb for dig, eller om du i årevis har anset dig selv for at være en habil feedback’er, så vil der være masser af brugbar viden og solide værktøjer til dig i dette kursus.

Videoindhold

Fundamentet for god feedback1/5

  • Lektion1.1 Her er, hvad du skal forvente af kurset 3 min
  • Lektion1.2 Feedback hjælper med at gøre alt andet bedre 4 min
  • Lektion1.3 Dit mindset er en del af fundamentet 3 min
  • Lektion1.4 God feedback er baseret på dialog 2 min
  • Lektion1.5 Kig frem mod løsningerne 3 min

Feedback værktøjet2/5

  • Lektion2.1 Bliv klædt på til din rolle 4 min
  • Lektion2.2 OPF-modellen 8 min
  • Lektion2.3 Når feedback øvelsen er svær 2 min
  • Lektion2.4 Når feedback ikke er så let 2 min

Cases: Feedback i hverdagen3/5

  • Lektion3.1 Præsentation af teamet og vores første case 1 min
  • Lektion3.2 Case 1: Michael og Søren 5 min
  • Lektion3.3 Case 2: Anna og Karina 6 min
  • Lektion3.4 Case 3: Karina og Søren 7 min
  • Lektion3.5 Case 4: Søren og Anna 5 min

Feedback i hverdagen4/5

  • Lektion4.1 Flere værktøjer - men hvorfor først nu? 1 min
  • Lektion4.2 "Få det sagt"-modellen 5 min
  • Lektion4.3 Hvad er "én ting"-værktøjet? 4 min
  • Lektion4.4 Hvad er én ting, du vil gøre nu? 5 min

GoLearn-certifikat5/5

  • Lektion5.1 Bliv certificeret

Underviser:

Jon
Danni Liljekrans & Morten Melby Partnere i Feedwork og eksperter i feedback

Danni Liljekrans & Morten Melby står bag firmaet Feedwork, som de driver med yderligere to partnere. Siden opstarten i 2016 har Feedwork allerede arbejdet med flere tusinde mennesker og støttet en bred vifte af organisationer med at opbygge en sundere feedback- og læringskultur – i den private såvel som offentlige sektor. Deres forudsætning for at arbejde med feedback er delvist baseret på mange års “nørderi” af feedback og læring, kombineret med en stor passion og drive, men også langt hen af vejen med erfaring fra uddannelser og arbejdsmæssige sammenhæng – blandt andet har Feedwork rødder fra forsvaret, fra elitesport, fra ingeniørverdenen, fra coaching og fra scrum. Kernen i deres fælles historie er, at de alle har mærket, hvilken forskel god feedback gør på egen krop og sjæl, og har også alle oplevet, hvor stor forskel der er på at være i sunde feedbackkulture og i kulture, hvor feedback ikke eksisterer.