Beskrivelse af kurset:

Kurset handler i bund og grund om, at du skal have det godt, når du går på arbejde. Det handler om det ansvar, du skal tage for selv at undgå stress, og hvad du kan gøre for at hjælpe dine kolleger til at undgå stress.

På kurset lærer du:
  • Hvad du skal gøre for at undgå at komme ud i et stressforløb
  • Hvilke symptomer du skal være opmærksom på i forhold til dit stressniveau
  • Hvilke af disse symptomer der kan være særligt skadelige på længere sigt
  • Hvordan du på dagligt basis kan holde øje med dit overskud og stressniveau
  • Hvordan du kan hjælpe dine kolleger, når du spotter, at de udviser stresssymptomer
Beskrivelse

I dette kursus skal vi primært snakke om forebyggelse: Hvordan kan du selv tage ansvaret for at undgå at blive en del af en meget kedelig statistik? Lad os lige starte dér med statistikken. Netop nu ser den sådan her ud: 

430.000 danskere oplever symptomer på alvorlig stress hver dag.

30.000 danskere bliver indlagt på grund af stresssymptomer hvert år. 

50% af alle depressioner og angstlidelser skyldes ubehandlet stress.

20% af de danskere, der sygemeldes med stress, mister deres job på grund af det. 

På nutidens arbejdsplads bliver du hver dag udsat for tusindvis af indtryk, der er et væld af beslutninger, du skal tage, der bliver stillet krav til din indsats, og der er forventninger til dig som medarbejder, som kollega, som ven og måske som partner og forælder. 
Med andre ord oplever du en konstant påvirkning af dit stressniveau, og det er i sig selv ikke skadeligt. 

Altså med mindre det fortsætter. Hvis presset øges lidt for hver dag, og hvis det med tiden begynder at påvirke din nattesøvn. Hvis du en dag oplever, at det bliver sværere for dig at fokusere på vigtige opgaver, eller hvis det at tage en simpel beslutning pludselig bliver en uoverkommelig opgave. 
Så er det altså nu, hvor du skal have en række værktøjer til at spotte og overvåge dine symptomer og dit stressniveau i hverdagen, for at du selv kan tage ansvar for at undgå stress. 

Fordi hvad sker der egentligt, når stressen rammer? Du kender muligvis en eller flere i din omgangskreds eller på din arbejdsplads, der har oplevet et stresskollaps. Hvordan kom de igennem deres stressforløb? 

I løbet af kurset skal du også møde den tidligere stressramte Thomas, der giver fortæller om hans oplevelse af at blive ramt af stress og hans vej ud af stress. Du vil også få indblik i forskellige behandlingsformer, og hvordan et miks kan være den bedste løsning for at komme ud af et alvorligt stressforløb. 

Endeligt skal du præsenteres for nogle værktøjer til ”Psykisk førstehjælp”, så du med din nye viden ikke kun kan spotte stress ved dig selv, men også ved dine kolleger, så du har mulighed for at hjælpe dem, så de også kan styre udenom et stressforløb og den kedelige statistik. 

Forudsætninger

Dette kursus er relevant for dig, der måske aldrig selv haft stress, fordi det vil give dig en række værktøjer til at være bevidst om dit stressniveau og forudsætningerne for at undgå stress. Har du allerede oplevet at have stress, så vil dette kursus give dig både konkrete værktøjer til at forbygge, at du bliver ramt igen. 
Sidst, men ikke mindst, er det også relevant for dig, der som leder eller kollega gerne vil introduceres til, hvordan du yder psykisk førstehjælp, så du kan hjælpe andre med at undgå stress.


Videoindhold

Kapitel 11/4

  • Lektion1.1 Det er dit ansvar at undgå stress 6 min
  • Lektion1.2 Download område 4 min
  • Lektion1.3 De ufarlige symptomer 4 min
  • Lektion1.4 De farlige symptomer 7 min
  • Lektion1.5 Stress kommer snigende – eller gør det? 4 min
  • Lektion1.6 5 gode råd til forebyggelse af stress 2 min

Kapitel 22/4

  • Lektion2.1 Hvorfor bliver vi ramt af stress? 5 min
  • Lektion2.2 Psykisk førstehjælp 3 min
  • Lektion2.3 Hvorfor kan det være svært at hjælpe? 4 min
  • Lektion2.4 4 tips til den gode samtale 4 min
  • Lektion2.5 Din rolle som psykisk førstehjælper: OBS metoden 3 min

Kapitel 33/4

  • Lektion3.1 Kend dine grænser 3 min
  • Lektion3.2 De 3 systemer, der spiller ind 5 min
  • Lektion3.3 Når de 3 systemer er i ubalance 5 min
  • Lektion3.4 Lyt til de signaler din krop udsender 3 min
  • Lektion3.5 Anti-stress dagbogen 7 min
  • Lektion3.6 Giv din hjerne en pause 1 min
  • Lektion3.7 Guidet hjernepause 5 min
  • Lektion3.8 Din butik og min butik 7 min
  • Lektion3.9 Rikke Thauers 3 bedste råd 1 min

Kapitel 44/4

  • Lektion4.1 De kedelige tal på stress 3 min
  • Lektion4.2 De 4 niveauer af stress 3 min
  • Lektion4.3 Test dit eget stressniveau 4 min
  • Lektion4.4 Hvordan ser vejen ud af stress ud? 5 min
  • Lektion4.5 Body SDS som behandlingsform 4 min
  • Lektion4.6 Hypnoterapi som behandlingsform 3 min
  • Lektion4.7 Stress er ikke din skyld, men det er dit ansvar at undgå det 2 min

Underviser:

Jon
Rikke Thauer Stressekspert og foredragsholder

Din instruktør er førende stressekspert Rikke Maj Thauer, der har holdt foredrag og kurser om stress for over 20.000 mennesker, siden hun oprettede Thauer Stresscenter i 2012. Som en af Danmarks førende eksperter på området holder hun også stresskurser, uddanner stressspecialister på stresscoachuddannelse og behandler mennesker for stress i tæt samarbejde med sit tværfaglige team. Herfra ved hun, at stress i moderate mængder kan være sundt og forbedre den enkeltes motivation og livsmod. Men hun oplever også, at alt for mange undlader at tage symptomer på længerevarende stress alvorligt og på den måde ikke tager deres eget ansvar for at undgå stress.