Beskrivelse af kurset:
Mange borgere oplever at modtage breve fra det offentlige fyldt med komplekse juridiske vendinger og svære fagudtryk. Dette fører til misforståelser og unødvendige opklarende telefonopkald, som tager tid og ressourcer fra både borgere og fagmedarbejdere.
Kurset "Skriftlig kommunikation til borgere" adresserer netop dette problem og giver dig værktøjer til at kommunikere klart og præcist med borgerne. Herved kan du være med til at sikre en mere effektiv og tilfredsstillende kommunikation for alle parter.
På kurset lærer du:
- Hvorfor det juridiske sprog er et tveægget sværd?
- Hvordan faglig formidling kan blive et spørgsmål om magt?
- Hvordan du definerer din rolle i forhold til borgeren.
Videoindhold
Skriftlig kommunikation til borgere1/2
- Lektion1.1 Hvor god er du til at kommunikere dit budskab? 2 min
- Lektion1.2 Ved du, at det er ulovligt at kommunikere uforståeligt? 5 min
- Lektion1.3 Hvad vil det egentlig sige at foretage indtrædelse? 4 min
- Lektion1.4 Varetag rollen som faglig formidler 3 min
- Lektion1.5 Balancér trekantsdramaet mellem "fagligheden", "systemet" og borgeren 3 min
- Lektion1.6 Klar kommunikation på digitale platforme: Mødet med borgeren 1 5 min
- Lektion1.7 Klar kommunikation på digitale platforme: Mødet med borgeren 2 4 min
- Lektion1.8 Skriv præcist, korrekt og forståeligt 7 min
- Lektion1.9 Husk, at fælles sprog ikke er spor fælles 3 min
- Lektion1.10 Træd i borgerens sko: Al kommunikation er individuel kommunikation 2 min
- Lektion1.11 Skab en betydningsfuld forskel for den enkelte 1 min
GoLearn-certifikat2/2
- Lektion2.1 Bliv certificeret
Underviser:
Karsten Pedersen
Cand.mag. & ph.d., Lektor i offentlig kommunikation