Beskrivelse af kurset:

Kloge mennesker siger, at hvis du vil eskalere en samtale til en konflikt, skal du bare sende en e-mail i stedet for at ringe. Det er heldigvis muligt at styre udenom konflikterne og i dette kursus får du en række redskaber til at føre gode, skriftlige dialoger.

På kurset lærer du:

  • Hvorfor skriftlig kommunikation ofte fastholder eller optrapper konflikter
  • Hvordan du ”lytter” på skrift
  • Hvilke redskaber du kan bruge, når din skriftlige kommunikation også skal pleje relationen
  • Hvordan DSB ændrede deres håndtering af skriftlige henvendelser, så der opstod færre konflikter
Beskrivelse:

Et hurtigt kig i kommentarsporet på et Facebook-opslag omkring politik, afslører en kedelig og desværre dominerende tendens til, at skriftlig kommunikation alt for ofte er både hårdere, grovere og markant anderledes end hvordan vi taler sammen, når vi står ansigt til ansigt.

Når tasterne får lov at tale, mangler der nogle vigtige lag i kommunikationen fordi, det kun handler om indhold. Vi får hverken tonefald, smilet eller øjenkontakten med - heller ikke, selvom du slutter af med en blinke-smiley. Det er op til modtager at tolke på det, der står mellem linjerne - og desværre kan det være med til at optrappe en skriftlig samtale til en konflikt. 

I dette kursus vil kommunikationsekspert og konfliktmægler; Nana Dall, give dig nogle gode redskaber, der kan bruges i alle former for skriftlige samtaler. De kan i høj grad også hjælpe til at undgå eller nedtrappe konflikter, når kommunikationen foregår på skrift. 

Desuden får du en case fra DSB, hvor de har brugt disse redskaber - og du får indblik i, hvilke erfaringer og gevinster det har givet dem – og deres kunder. 

Til slut vil du også få en tjekliste, der kan styrke din skriftlige kommunikation og sikre, at du får brugt dine nye kommunikationsværktøjer i din hverdag.

Forudsætninger:

Dette kursus er relevant for dig, der nogle gange kommunikerer på skrift. Ja, det er nok næsten alle…
Det er særligt relevant for dig, der som en del af dit job kommunikerer med kollegaer, kunder eller borgere på skrift - og gerne vil sikre, at du tilpasser samtalen, så den ikke resulterer i konflikter. Hvilket nok også er næsten alle…

Videoindhold

Kommunikation på skrift1/2

  • Lektion1.1 At føre en samtale på skrift 3 min
  • Lektion1.2 Download område
  • Lektion1.3 Det skrevne ord kan fastholde en konflikt 5 min
  • Lektion1.4 Når du sender noget af dig selv afsted, på skrift 7 min
  • Lektion1.5 De 3 lag i kommunikation 2 min
  • Lektion1.6 Fokus på indhold, proces og relationen 7 min
  • Lektion1.7 Eksempler på kommunikation med flere lag 3 min

Tryk og træk kommunikation2/2

  • Lektion2.1 Når kommunikation trykker 5 min
  • Lektion2.2 Træk i kommunikationen 5 min
  • Lektion2.3 Åbninger der styrker relationen 4 min
  • Lektion2.4 Øvelse i Tryk/Træk kommunikation 3 min
  • Lektion2.5 Hvordan trækker DSB? 4 min
  • Lektion2.6 Tjekliste til god, skriftlig kommunikation 5 min
  • Lektion2.7 De gode skriftlige samtaler 2 min

Underviser:

Jon
Nana Dall Konfliktmægler

Nana Dall er selvstændig konsulent med mere end 10 års erfaring i konflikthåndtering, præventiv konflikthåndtering, konfliktrådgivning, mægling - og konflikter på de sociale medier. Hun har en baggrund som uddannet Kaospilot fra Aarhus, Cand. Mag. Psyk. fra Roskilde Universitet og er uddannet konfliktmægler hos Center for Konfliktløsning. Derudover er hun certificeret i ”Ikke-Voldelig-Kommunikation” og i ”Peace And Conflict Transformation” fra Basel Universitet. Nana Dall er medforfatter til bøgerne ”Kan trold tæmmes” og ”Når tasterne taler”, der handler om nedtrappende kommunikation og til daglig hjælper hun danske virksomheder med håndtering af vanskelige situationer, konfliktmægling og undervisning indenfor feltet. Hun leverer desuden rådgivning til virksomheder i forbindelse med design og tilrettelæggelse af processer, workshops eller konflikthåndteringsforløb, der omhandler konfliktnedtrappende kundekontakt.

Anmeldelser

Gennemsnitlig bedømmelse
4.6
7 vurderinger
Detaljer
  • 5 stjerner bar 5
  • 4 stjerner bar 1
  • 3 stjerner bar 1
  • 2 stjerner bar 0
  • 1 stjerne bar 0
  • review
    Linda Veggebro
    Godt og bredt

    5 stjerner

  • review
    Jesper Sørensen
    Teksten er så lille at den, for mig er svær at se.

    Hej Golean Overskriften er for mig skrevet så småt at det er et problem at læse.

  • review
    Nicolaj Nielsen
    Gode værktøjer, der er brugbare både professionelt og privat

  • review
    Helle Jeppesen
    Tips til god skriftlig kommunikation

  • review
    Gunnar Holm-jensen
    Et super og let tilgængelig kursus.

    5 stjerner

  • review
    Brian Engblad
    der åbner sig af verden

    Hvor er der meget man ikke giver en tanke med på vejen. Der er guldkorn her uanset hvem man skriver til og hvordan man servicer indholdet

  • review
    Torben Øre
    Relevant og lærerigt

    Relevant og lærerigt Det giver dejlige dialog når jeg anvender træk kommunikation. Prøv det😊