Beskrivelse af kurset:

Kloge mennesker siger, at hvis du vil eskalere en samtale til en konflikt, skal du bare sende en e-mail i stedet for at ringe. Det er heldigvis muligt at styre udenom konflikterne og i dette kursus får du en række redskaber til at føre gode, skriftlige dialoger.

På kurset lærer du:

  • Hvorfor skriftlig kommunikation ofte fastholder eller optrapper konflikter
  • Hvordan du ”lytter” på skrift
  • Hvilke redskaber du kan bruge, når din skriftlige kommunikation også skal pleje relationen
  • Hvordan DSB ændrede deres håndtering af skriftlige henvendelser, så der opstod færre konflikter
Beskrivelse:

Et hurtigt kig i kommentarsporet på et Facebook-opslag omkring politik, afslører en kedelig og desværre dominerende tendens til, at skriftlig kommunikation alt for ofte er både hårdere, grovere og markant anderledes end hvordan vi taler sammen, når vi står ansigt til ansigt.

Når tasterne får lov at tale, mangler der nogle vigtige lag i kommunikationen fordi, det kun handler om indhold. Vi får hverken tonefald, smilet eller øjenkontakten med - heller ikke, selvom du slutter af med en blinke-smiley. Det er op til modtager at tolke på det, der står mellem linjerne - og desværre kan det være med til at optrappe en skriftlig samtale til en konflikt. 

I dette kursus vil kommunikationsekspert og konfliktmægler; Nana Dall, give dig nogle gode redskaber, der kan bruges i alle former for skriftlige samtaler. De kan i høj grad også hjælpe til at undgå eller nedtrappe konflikter, når kommunikationen foregår på skrift. 

Desuden får du en case fra DSB, hvor de har brugt disse redskaber - og du får indblik i, hvilke erfaringer og gevinster det har givet dem – og deres kunder. 

Til slut vil du også få en tjekliste, der kan styrke din skriftlige kommunikation og sikre, at du får brugt dine nye kommunikationsværktøjer i din hverdag.

Forudsætninger:

Dette kursus er relevant for dig, der nogle gange kommunikerer på skrift. Ja, det er nok næsten alle…
Det er særligt relevant for dig, der som en del af dit job kommunikerer med kollegaer, kunder eller borgere på skrift - og gerne vil sikre, at du tilpasser samtalen, så den ikke resulterer i konflikter. Hvilket nok også er næsten alle…

Videoindhold

Kommunikation på skrift1/2

  • Lektion1.1 At føre en samtale på skrift 3 min
  • Lektion1.2 Download område
  • Lektion1.3 Det skrevne ord kan fastholde en konflikt 5 min
  • Lektion1.4 Når du sender noget af dig selv afsted, på skrift 7 min
  • Lektion1.5 De 3 lag i kommunikation 2 min
  • Lektion1.6 Fokus på indhold, proces og relationen 7 min
  • Lektion1.7 Eksempler på kommunikation med flere lag 3 min

Tryk og træk kommunikation2/2

  • Lektion2.1 Når kommunikation trykker 5 min
  • Lektion2.2 Træk i kommunikationen 5 min
  • Lektion2.3 Åbninger der styrker relationen 4 min
  • Lektion2.4 Øvelse i Tryk/Træk kommunikation 3 min
  • Lektion2.5 Hvordan trækker DSB? 4 min
  • Lektion2.6 Tjekliste til god, skriftlig kommunikation 5 min
  • Lektion2.7 De gode skriftlige samtaler 2 min

Underviser:

Nana Dall
Nana Dall Konfliktmægler

Nana Dall er selvstændig konsulent med mere end 10 års erfaring i konflikthåndtering, præventiv konflikthåndtering, konfliktrådgivning, mægling - og konflikter på de sociale medier. Hun har en baggrund som uddannet Kaospilot fra Aarhus, Cand. Mag. Psyk. fra Roskilde Universitet og er uddannet konfliktmægler hos Center for Konfliktløsning. Derudover er hun certificeret i ”Ikke-Voldelig-Kommunikation” og i ”Peace And Conflict Transformation” fra Basel Universitet. Nana Dall er medforfatter til bøgerne ”Kan trold tæmmes” og ”Når tasterne taler”, der handler om nedtrappende kommunikation og til daglig hjælper hun danske virksomheder med håndtering af vanskelige situationer, konfliktmægling og undervisning indenfor feltet. Hun leverer desuden rådgivning til virksomheder i forbindelse med design og tilrettelæggelse af processer, workshops eller konflikthåndteringsforløb, der omhandler konfliktnedtrappende kundekontakt.

Anmeldelser

Gennemsnitlig bedømmelse
4.5
38 vurderinger
Detaljer
  • 5 stjerner bar 23
  • 4 stjerner bar 12
  • 3 stjerner bar 2
  • 2 stjerner bar 1
  • 1 stjerne bar 0
  • review
    René Petersen
    Når tasterne taler

    Fin og brugbar gennemgang

  • review
    Mohamad Al Muhandes
    Mohamad Al Muhandes

    synes virkelig det var gode pointer oplægsholderen diskede op med

  • review
    Anne Danielsen
    Rigtigt gode pointer

    Super fint

  • review
    Erik Ravn
    Kuminikatsjon på skrift

    Giver en noget at tænke over. især som orbiln. (skrever på lydsprog)

  • review
    Gunnar Holm-jensen
    Et super og let tilgængelig kursus.

    5 stjerner

  • review
    John Holger Sørensen
    interessant

  • review
    Winni Skov Olesen
    Super

  • review
    Lone Hededal
    Tips til god skriftlig kommunikation

    rigtig godt kursus - det kan man til en hver tid bruge.

  • review
    Ute Nielsen
    mit svar

    det var en god øjenåbner-kan ihvertfald bruges fremadrettet.tak for godt kursus

  • review
    Mette Mernild
    Når tasterne taler

    Godt fortalt

  • review
    Torben Øre
    Relevant og lærerigt

    Relevant og lærerigt Det giver dejlige dialog når jeg anvender træk kommunikation. Prøv det😊

  • review
    Tonny Soltau
    glimrende

    gode anvendelige tips til konfliktnedtrappende korrespondance

  • review
    Malini Shankar
    Når tasterne taler

  • review
    David von Zastrow Noval
    Klart tydeligt og brugbart.

    IU dette kursus leveres en lang række brugbare ideer og fif som alle kan bruge.

  • review
    Tina Heitmann
    Gode ideer og pointer

    Tankevækkende og brugbar info, helt sikkert genkendeligt fra hverdagen

  • review
    Lene Gammelgaard
    Super brugbart kursus

    Virkelig et kursus som giver stof til eftertanke - Godt og brugbart

  • review
    Thomas Vester
    10 fingre - men kun 2 ører….

    Gode forståelige eksemplar og nemme værktøjer til at kontrollere samtalerne på skrift i hverdagen - Tak.

  • review
    Jane Lindholm
    Når tasterne taler

    Et virkeligt godt kursus

  • review
    Jens Brandhof
    God læring

  • review
    Karen Mørkholt
    Lige i øjet!

    Godt, konkret og brugbart kursus, som alle bør se. Godt leveret af Nana.

  • review
    Helle Ipsen
    Super informativt og virkelig godt

    Dette kursus er virkelig noget man kan lære noget af - bevidstheden om at tryk og træk i din kommunikation er guld værd.

  • review
    David Post Møller
    fint kursus

  • review
    Dorte Larsen
    Super godt

    Når man skal sende en mail, hvor man er vred, irriteret eller utilfreds med noget, så tænk på, hvordan man ville skrive, hvis chefen, sin bedste ven, mand eller kone var med CC. - Det gør også noget positivt ved sproget. Og altid skriv, men vent gerne til næste dag med at sende, og selvfølgelig læs grundigt igennem inden afsendesen. Tak for gode input - det har helt klart givet stof til eftertanke

  • review
    Hanne Engberg
    ok

    flere eksempler ville gør det bedre

  • review
    Henrik Silword (Konsulent Sorø)
    Teknisk korrekt

    men når ikke at blive integreret

  • review
    Betina Ajdinovski
    Meget informativt og brugbart.

    Grænseoverskridende at bruge "talesprog" hverdags ord samt skrive så nærværende. Meget til eftertanke. Tak 5 stjerner

  • review
    Tina Former
    Tips til god kommunikation

    Tankevækkende og en super god og brugbar lektion. . . .

  • review
    Brian Engblad
    der åbner sig af verden

    Hvor er der meget man ikke giver en tanke med på vejen. Der er guldkorn her uanset hvem man skriver til og hvordan man servicer indholdet

  • review
    Claus Prier
    Kurset giver god mening

  • review
    Nicolaj Nielsen
    Gode værktøjer, der er brugbare både professionelt og privat

  • review
    Helle Jeppesen
    Tips til god skriftlig kommunikation

  • review
    Hanne Schou Rønning
    Tips til god skriftlig kommunikation

    Super godt og let forståeligt kursus

  • review
    June Stenseth
    rigtigt lærerigt

    Super lærerigt og et kursus der virkeligt giver indsigt i kommunikationens kunst

  • review
    Jesper Sørensen
    Teksten er så lille at den, for mig er svær at se.

    Hej Golean Overskriften er for mig skrevet så småt at det er et problem at læse.

  • review
    Helen Parry
    forståeligt

  • review
    Pia Sørensen
    samarbejde og kommunikation

  • review
    Linda Veggebro
    Godt og bredt

    5 stjerner

  • review
    Christian Ryberg Nielsen
    Virkelig god formidling

    Virkelig god præsentation og formidling. Interessante betragtninger og et meget lærerigt kursus i kommunikation.