Beskrivelse af kurset:

Få styr på økonomien ved ansatte og lær at regne dig frem til, om du har råd til at hyre en medarbejder.

På kurset lærer du:
  • At regne dig frem til, hvad ansættelsesprocessen koster – når du får det hele med
  • At se, om ansættelsen er investeringen værd
  • Hvad en fejlansættelse koster (og det er dyrt, kan vi afsløre)
  • Hvordan du regner ud, hvad det koster at have en medarbejder
  • Hvordan du sikrer dig at få alle ‘usynlige’ udgifter med
  • Hvordan du undgår faldgruber og uforudsete omkostninger ved at hyre en medarbejder.
  • At bruge alle modellerne og metoderne bag udregningen
Beskrivelse

Når du skal ansætte en medarbejder, ved du, at der er omkostninger forbundet med det. Én ting er medarbejderes løn og pension – men selve ansættelsesforløbet koster også. Kurset om økonomisk ledelse er opdelt i 2 dele.

I første del får du styr på alle udgifter forbundet med ansættelse og onboarding af en medarbejder. Her er et par eksempler på, hvad der kræver ressourcer:

  • Lave jobopslag
  • Læse ansøgninger, udvælge kandidater og afholde samtaler
  • Onboarding-forløb
  • Mindre effektive medarbejdere på grund af oplæring og afbrydelser.


Derudover skal du regne med, at der går noget tid, inden medarbejderen tjener sin egen løn ind. Så hvad er de samlede omkostninger forbundet med en rekrutteringsproces? Dét giver Helle Svensson dig svar på i første kapitel af kurset.

Den anden del af kurset sætter fokus medarbejder økonomi. For har du styr på den præcise kostpris på dine medarbejdere? Selv erfarne ledere overser ofte udgifter ved at have en medarbejder og bliver overrasket over, hvor mange omkostninger der er – når det hele regnes med.

Hvad kommer ud over lønnen? Hvad koster pension? Hvad med overenskomster? Sygedage og opsigelse? Og hvad er egentlig lovpligtigt, når du skal ansætte?

Helle gennemgår alle de faktorer, som du skal være opmærksom på, og viser dig, hvordan du sikrer, at du får alle udgifter med – også de ‘usynlige’. Kort sagt lærer du på kurset at regne dig frem til et beløb der kan hjælpe dig vurdere, om du har råd til at have en medarbejder mere.

Du får desuden et regneark, hvor du igennem hele kurset kan indsætte dine egne tal og variabler, så du med det samme får svaret.

Forudsætninger

Det er en fordel, hvis du har kendskab til grundlæggende virksomhedsøkonomi.

Videoindhold

Første del: Hvad koster det at ansætte en medarbejder?1/2

  • Lektion1.1 Introduktion til første del 1 min
  • Lektion1.2 Download område
  • Lektion1.3 Disse omkostninger skal du have styr på 2 min
  • Lektion1.4 Sådan udregner du prisen på, hvad det koster at ansætte en ny medarbejder 3 min
  • Lektion1.5 Hvad koster det at onboarde en medarbejder 3 min
  • Lektion1.6 Derfor er fejlansættelser dårlig økonomisk ledelse 1 min
  • Lektion1.7 Den økonomiske konsekvens af fejlansættelser 3 min
  • Lektion1.8 Hvornår er rekrutteringsomkostningerne tjent ind? 1 min

Anden del: Hvad koster en medarbejder?2/2

  • Lektion2.1 Introduktion til anden del 1 min
  • Lektion2.2 Direkte og indirekte omkostninger 1 min
  • Lektion2.3 Faste omkostninger 4 min
  • Lektion2.4 Hvordan ser en lønseddel ud? 3 min
  • Lektion2.5 Lovpligtige tillæg og bidrag 10 min
  • Lektion2.6 Lønseddel: Funktionær eller timelønnet 7 min
  • Lektion2.7 Afslutning 1 min

Underviser:

Jon
Helle Svensson Økonomisk rådgiver, erhvervscoach og foredragsholder

Helle Svensson er økonomisk rådgiver, foredragsholder og erhvervscoach med over 30 års erfaring i økonomistyring både som selvstændig og leder. Helle har rådgivet virksomheder igennem stort set hvad som helst, fra fusioner, frasalg og dårligt fungerende økonomisystemer til virksomheder med rod i økonomien. Hun arbejder helhedsorienteret og er kendt for at gøre hele regnskabet op – også det menneskelige. Hun er certificeret coach inden for flere felter og har de sidste 15 år uddannet sig inden for HR- og medarbejderudvikling.

Anmeldelser

Gennemsnitlig bedømmelse
5.0
1 vurderinger
Detaljer
  • 5 stjerner bar 1
  • 4 stjerner bar 0
  • 3 stjerner bar 0
  • 2 stjerner bar 0
  • 1 stjerne bar 0
  • review
    Marianne Michelle Jørgensen
    Økonomisk ledelse

    Rigtig god gennemgang af vigtige poster ift. kostpris på medarbejder, og hvad det reelt koster at ansætte og hvornår der kan forventes indtjening på ny medarbejder, så vel som pris ved fejlansættelser. Inkl anvendeligt arbejdsredskab til prisfastsættelse