Beskrivelse af kurset:

Når du tænker dig om, hvor god er du så til at holde dit fokus, og hvor meget kontrol har du egentligt over dine digitale vaner? Hvis du som så mange andre føler, at du har vaner, der både er uhensigtsmæssige og usunde, så er der hjælp at hente i dette kursus. Lær hvordan du genvinder kontrollen og få redskaberne til at skabe sunde vaner og balance i hverdagen. 

På kurset lærer du:  
  • Hvorfor usunde vaner opstår, og hvorfor det kan være svært at genvinde kontrollen
  • Hvordan du lykkedes med at gøre en ny vane til en adfærdsændring
  • Hvordan du kan undgå de forhindringer, der kan skubbe dig tilbage i de usunde vaner
  • Hvordan du sætter ekstra fokus på det, der vil understøtte din nye ønskede adfærd
  • Hvad du gør for at komme op på hesten igen, hvis en vaneændring ikke lykkedes
Beskrivelse 

Oplever du, at din smartphone, din computer og dine andre devices fylder lidt for meget i din hverdag? 

Er det blevet en vane, hver gang du har et ledigt sekund, at du lige hopper ind på dine sociale medier eller tjekker indbakken?  

Så er du som mange andre mennesker og faktisk siger langt de fleste, at de også oplever at have svært ved at koncentrere sig i længere tid eller i det hele taget at være nærværende.  

Det er jo ikke ligefrem opløftende nyt og udsigten til, at vi bliver den første generation, der forringer vores evne til at holde fokus, frem for at forbedre den, er bestemt heller ikke positiv.  

Når du tænker over det, hvor meget kontrol har du så egentligt over dine digitale vaner? Din hjerne rummer evnen til at holde fokus, men det er altså den evne som vores nye, usunde vaner har ændret - uden at du er helt bevidst om det. 

Så hvordan genvinder du kontrollen over dit fokus og finder en sundere balance med teknologien i dit liv? Det vil læge Imran Rashid give dig 4 effektive metoder til i dette kursus. De 4 metoder kan du bruge som redskab til selv at skabe nye vaner, og du vil vide, hvordan du selv genfinder dit fokus, dit nærvær og en sund digital balance.

Videoindhold

Hvordan bliver vaner til usund adfærd? 1/2

  • Lektion1.1 Introduktion til emnet: Bevidste og sunde vaner 2 min.
  • Lektion1.2 Hvordan opstår de dårlige vaner? 3 min.
  • Lektion1.3 Kan du kontrollere din egen adfærd? 5 min.
  • Lektion1.4 Når et ældgammelt system overtager din adfærd 4 min.
  • Lektion1.5 Du bruger ikke kun din hjerne til at tænke 6 min.
  • Lektion1.6 Har du hørt om "System 1 og system 2"? 5 min.
  • Lektion1.7 Det handler ikke om viljestyrke men om vaner 6 min.

Sådan skaber du nye, sunde vaner2/2

  • Lektion2.1 Sandheden om det, der forstyrrer dig i hverdagen 3 min.
  • Lektion2.2 Hvordan opstår en usund digital vane? 6 min.
  • Lektion2.3 Sunde vaner, som du skaber med vilje 5 min.
  • Lektion2.4 Sådan bliver din nye vane til en ny adfærd 7 min.
  • Lektion2.5 Sidste step: Planlæg "Set Backs & Get Backs" 7 min.
  • Lektion2.6 Når vejen mod målet ikke er en lige linje 3 min.

Underviser:

Jon
Imran Rashid Læge, forfatter, underviser, foredragsholder, klummeskribent og iværksætter

Imran Rashid er en mand med mange titler, men vigtigst er nok hans baggrund som speciallæge i almen medicin og hans store kendskab til adfærdsdesign, som han bruger til at kaste lys over konsekvenserne af den rivende digitale udvikling, som vi alle sammen er en del af. Han er forfatteren bag bøgerne “SLUK - kunsten at overleve i en digital verden” og “Sunde vaner – skabt med vilje” og stifter af Center for Sund Digitalisering, der som konsulentvirksomhed, rådgiver offentlige institutioner, private virksomheder og ministerier ift. bæredygtige og menneskevenlige digitale transformationsprocesser.