Beskrivelse af kurset:

Lær, hvordan du håndterer den vanskelige samtale og overbringer et dårligt budskab på en god måde.

På kurset lærer du:
  • At bruge Center for Ledelses egen model for den vanskelige samtale
  • Hvordan du forbereder og afholder den vanskelige samtale på en god måde
  • Hvordan du håndterer medarbejderens forskellige reaktioner på den dårlige nyhed

Beskrivelse

Der er ingen ledere, der synes, det er sjovt at skulle fyre en medarbejder. Det er utrygt, usikkert og i nogle tilfælde decideret ubehageligt. Du kan nemt blive i tvivl om, hvordan du skal overlevere beskeden. Og hvordan forbereder du dig på medarbejderens reaktion? Bliver han vred? Apatisk? Begynder han at græde?

Måske begynder du ligefrem at betvivle din egnethed som leder, fordi du får det så dårligt over den forestående samtale. 

Du skal vide: Selv erfarne ledere kan få ondt i maven over de vanskelige samtaler.

I kurset her får du en gennemgang af alt, hvad du skal vide for at forberede og afholde vanskelige samtaler med medarbejdere. Du får en tjekliste og drejebog, som du kan bruge til at tage udgangspunkt i, så du sikrer, at det bliver gjort på en ordentlig måde – både for din og medarbejderens skyld. 

Sanne Gry Bech Folker fra Center for Ledelse giver dig konkrete eksempler og formuleringer, du kan bruge under samtalen, og viser dig, hvordan du håndterer forskellige reaktioner fra medarbejderen. 

Du får også Center for Ledelses egen model, som du kan bruge til at planlægge og strukturere samtalen. 

Den vanskelige samtale vil altid være vanskelig, men med den rigtige træning kan du lære at hvile i det, bevare kontrollen og håndtere den på en god måde.


Forudsætninger

Kurset er for alle ledere, der gerne vil forberede sig bedst muligt på at håndtere den vanskelige samtale med en medarbejder.

Videoindhold

Når du skal levere et kritisk budskab1/5

  • Lektion1.1 Når du skal levere et kritisk og nødvendigt budskab som leder 2 min
  • Lektion1.2 Download område
  • Lektion1.3 Forskellen på kritisk feedback og en vanskelige samtale 4 min
  • Lektion1.4 Hvornår er den vanskelige samtale nødvendig? 3 min
  • Lektion1.5 Lederens udfordringer med den vanskelige samtale 5 min

Forberedelsen er et vigtigt værktøj2/5

  • Lektion2.1 Værktøjer til den vanskelige samtale 3 min
  • Lektion2.2 Forberedelsesfasen 4 min
  • Lektion2.3 Forbered dig på alle reaktioner 2 min
  • Lektion2.4 Undgå misforstået omsorg og kom til sagen hurtigt! 5 min

Sådan afholder du en vanskelig samtale3/5

  • Lektion3.1 3 måder du kan indlede den vanskelige samtale på 4 min
  • Lektion3.2 Forbered dig på den uforudsigelige reaktion 3 min
  • Lektion3.3 Hjælp din medarbejder med at reflektere over budskabet 4 min
  • Lektion3.4 Når budskabet er modtaget 4 min
  • Lektion3.5 Planlæg det videre forløb efter samtalen 4 min
  • Lektion3.6 Din tjekliste til den vanskelige samtale 7 min

Indblik i den vanskelige samtale i praksis4/5

  • Lektion4.1 Den vanskelige samtale i praksis 2 min
  • Lektion4.2 Case: Afskedigelsen 7 min
  • Lektion4.3 Case: Dårlig hygiejne 5 min
  • Lektion4.4 Case: Når forfremmelse ikke er mulig 6 min
  • Lektion4.5 Case: Når en vanskelig samtale tager en uventet drejning 3 min
  • Lektion4.6 Case: Opfølgning på en advarsel 9 min
  • Lektion4.7 Case: Opsigelse efter flere advarsler 4 min
  • Lektion4.8 De sidste ting du skal være opmærksom på 4 min
  • Lektion4.9 Afsluttende bemærkning: Det kan blive lettere 3 min

GoLearn-certifikat5/5

  • Lektion5.1 Bliv certificeret

Underviser:

Sanne Bech Folker
Sanne Bech Folker Seniorrådgiver, underviser og sparringspartner ved CfL

Sanne Gry Bech Folker er seniorrådgiver, underviser og sparringspartner ved Center for Ledelse, hvor hun arbejder med ledelsesudvikling og rådgivning inden for HR. Hun underviser på forskellige lederudviklingsforløb og på flere HR-kurser, hvor hun bruger sin brede erfaring i de fleste områder af HR og ledelse. Sanne har tidligere arbejdet ved ISS Facility Services, Naviair, FLSmidth og Forsvarets Personeltjeneste. Hun er uddannet jurist fra Københavns Universitet, er lederuddannet ved Forsvaret og har diverse certificeringer inden for persontypeværktøjer.

Anmeldelser

Gennemsnitlig bedømmelse
4.9
27 vurderinger
Detaljer
  • 5 stjerner bar 23
  • 4 stjerner bar 4
  • 3 stjerner bar 0
  • 2 stjerner bar 0
  • 1 stjerne bar 0
  • review
    Kim Nielsen
    Virkeligt professionelt!

  • review
    Mette Eskelund
    Super

    Super

  • review
    Heidi Riismøller
    Gode input

    Godt at få gennemgået både hvad der er en vanskelig samtale samt model for udførelse

  • review
    Jesper Frimann
    Korte, klare og præcise budskaber

    Virkelig brugbart. Meget relevant og rigtig godt forklaret af underviseren.

  • review
    Mohamad Hammoud
    Lidt langt, men godt givet ud og med gennemgang af konkrette cases

    Lidt langt, men godt givet ud og med gennemgang af konkrette cases

  • review
    Katrine Dreyer-stapput
    Godt kursus, men for mange ord

    Overordnet gode pointer og godt kursus, men kunne være en del kortere. Der er mange gentagelser, nogle gange så ordret at man skulle tro, at nogle videosekvenser er med to eller flere gange. Der bruges mange ord til at forklare tingene.

  • review
    Dennis Larsen
    Super underviser

    Tydelig og forståelig video. Gode eksempler. Super smuk kvinde

  • review
    SIkandar Yousaf
    Håndtering af den vanskelige samtale.

    Rigtig god gennemgang af, hvordan en samtale afholdes samt gode cases.

  • review
    Mikail Malik El Qassem
    Yderst tilfreds!

    Meget dygtig underviser!

  • review
    Anette Sølling
    godt og overskueligt

    Let forståeligt

  • review
    Henrik Christiansen
    Godt framework og tjekliste

    God fremgangsmåde til håndtering af vansklige samtaler.

  • review
    Lasse Johansen
    Kort og præcist

    Nogle rigtig gode værktøjer og punkter for opmærksomhed. En behagelig og nøgtern fortæller som indgyder tillid til at hun kan sit stof.

  • review
    Signe Kähler
    Godt kursus.

    Der var mange gode råd, men flere ting blev gentaget ofte. Lyden starter lidt for hurtigt i filmen. Hvis der var en lille pause, inden der blev sagt noge,t ville mine høretelefoner være slået til, og jeg ville have hørt de to-tre første ord af sætningen, når filmen begynder.

  • review
    Henriette Mortensen
    Lederens værktøjskasse til den vanskelige samtale

  • review
    Simon Borrisholt
    rigtig fedt med cases

  • review
    Malte Sejer Sørensen
    Super

    Super formidlet, gode ankerpunkter for samtalens forløb, dejlig konkret og praktisk anvendeligt.

  • review
    Aida Mansoor
    Den vanskelige samtale

    Det er meget konkret og selvom kurset slutter af med besked om at der ikke er en præcis drejebog, så føler jeg mig meget klar til at skulle gennemføre en vanskelig samtale ud fra disse mange råd og skitseringer som blev gennemgået på kurset. Der var meget præcise guidelines til hvordan man griber fat i de forskellige udfald.

  • review
    Jesper Engel
    Bliv klædt godt på

    Giver nogle gode værktøjer og forståelse, for et svært emne.

  • review
    Signe Wilsbech
    dejlig konkret og med godt værktøjer

    virkelig gode værktøjer og en god forklaring af brugen samt vigtigtheden af de enklete elementer.

  • review
    Jacob Larsen
    Gode cases

  • review
    Thora Hjalgrimson
    Den vanskellige samtale

    Jeg synes, kurset er meget forståeligt. Er meget tilfreds med det. mvh Thora Hjalgrimson Great Greenland A/S

  • review
    Stinne Hjorth Dalsø
    Sanne kommer godt rundt om de mange facetter en vanskelig samtale kan have, og kurset gav afsæt for gode snakke mig og mine mellemledere imellem.

  • review
    Sanne Drew
    Lederens værktøjskasse til den vanskelige samtale

  • review
    Pernille Søndergaard
    Næsten så godt som live

    Super kursus med helt konkrete værktøjer til afholdelse af vanskelige samtaler. Dejligt med cases. Imponerende hvad man kan få ud af 1,5 times online undervisning.

  • review
    Nanna Drost Clausen
    Gode case-eksempler, som illustrerer best practice i konkrete, vanskelige samtaler fra hverdagen

    Dette kursus giver dig god viden om, hvordan du som leder bedst gennemfører vanskelige samtaler med dine medarbejdere. Lad dig ikke distrahere af, at optagelsernes klipning gør, at visse lærersætninger gentages 2-3 gange i de forskellige videos. Sidst i kurset kommer der en serie gode case-eksempler, som illustrerer best practice i konkrete, vanskelige samtaler fra hverdagen.

  • review
    Marianne Michelle Jørgensen
    Den vanskelige samtale

    Klar og tydelig i værdier som redskaber til løsning af opgaven. Godt med videoeksempler, og arbejdsredskab til senere anvendelse i praksis. God opdeling og kontinuerlighed i undervisningen og mulighed for at indlægge pauser i videoundervisningen efter behov.

  • review
    Simone Toxværd Ibsen
    Spændende og inspirerende med gode ting at tage med sig videre

    Jeg synes, at dette kursus er virkelig godt. Sanne formår tydeligt at forklare omkring de forskellige faser af en vanskelig samtale. Levende, inspirerende - fantastisk! Kan helt sikkert anbefale alle at se dette kursus - både ledere og ikke ledere - da der er mange menneskelige og ledelsesmæssige læringer at tage med fra kurset.