Beskrivelse af kurset:

Lær, hvordan du håndterer den vanskelige samtale og overbringer et dårlig budskab på en god måde.


På kurset lærer du:
  • At bruge Center for Ledelses egen model for den vanskelige samtale
  • Hvordan du forbereder og afholder den vanskelige samtale på en god måde
  • Hvordan du håndterer medarbejderens forskellige reaktioner på den dårlige nyhed
Beskrivelse

Der er ingen ledere, der synes, det er sjovt at skulle fyre en medarbejder. Det er utrygt, usikkert og i nogle tilfælde decideret ubehageligt. Du kan nemt blive i tvivl om, hvordan du skal overlevere beskeden. Og hvordan forbereder du dig på medarbejderens reaktion? Bliver han vred? Apatisk? Begynder han at græde?


Måske begynder du ligefrem at betvivle din egnethed som leder, fordi du får det så dårligt over den forestående samtale. 


Du skal vide: Selv erfarne ledere kan få ondt i maven over de vanskelige samtaler.


I kurset her får du en gennemgang af alt, hvad du skal vide for at forberede og afholde vanskelige samtaler med medarbejdere. Du får en tjekliste og drejebog, som du kan bruge til at tage udgangspunkt i, så du sikrer, at det bliver gjort på en ordentlig måde – både for din og medarbejderens skyld. 


Sanne Gry Bech Folker fra Center for Ledelse giver dig konkrete eksempler og formuleringer, du kan bruge under samtalen, og viser dig, hvordan du håndterer forskellige reaktioner fra medarbejderen. 


Du får også Center for Ledelses egen model, som du kan bruge til at planlægge og strukturere samtalen. 


Den vanskelige samtale vil altid være vanskelig, men med den rigtige træning kan du lære at hvile i det, bevare kontrollen og håndtere den på en god måde.


Forudsætninger

Kurset er for alle ledere, der gerne vil forberede sig bedst muligt på at håndtere den vanskelige samtale med en medarbejder.


Videoindhold

Når du skal levere et kritisk budskab1/5

  • Lektion1.1 Når du skal levere et kritisk og nødvendigt budskab som leder 2 min
  • Lektion1.2 Download område
  • Lektion1.3 Forskellen på kritisk feedback og en vanskelige samtale 4 min
  • Lektion1.4 Hvornår er den vanskelige samtale nødvendig? 3 min
  • Lektion1.5 Lederens udfordringer med den vanskelige samtale 5 min

Forberedelsen er et vigtigt værktøj2/5

  • Lektion2.1 Værktøjer til den vanskelige samtale 3 min
  • Lektion2.2 Forberedelsesfasen 4 min
  • Lektion2.3 Forbered dig på alle reaktioner 2 min
  • Lektion2.4 Undgå misforstået omsorg og kom til sagen hurtigt! 5 min

Sådan afholder du en vanskelig samtale3/5

  • Lektion3.1 3 måder du kan indlede den vanskelige samtale på 4 min
  • Lektion3.2 Forbered dig på den uforudsigelige reaktion 3 min
  • Lektion3.3 Hjælp din medarbejder med at reflektere over budskabet 4 min
  • Lektion3.4 Når budskabet er modtaget 4 min
  • Lektion3.5 Planlæg det videre forløb efter samtalen 4 min
  • Lektion3.6 Din tjekliste til den vanskelige samtale 7 min

Indblik i den vanskelige samtale i praksis4/5

  • Lektion4.1 Den vanskelige samtale i praksis 2 min
  • Lektion4.2 Case: Afskedigelsen 7 min
  • Lektion4.3 Case: Dårlig hygiejne 5 min
  • Lektion4.4 Case: Når forfremmelse ikke er mulig 6 min
  • Lektion4.5 Case: Når en vanskelig samtale tager en uventet drejning 3 min
  • Lektion4.6 Case: Opfølgning på en advarsel 9 min
  • Lektion4.7 Case: Opsigelse efter flere advarsler 4 min
  • Lektion4.8 De sidste ting du skal være opmærksom på 4 min
  • Lektion4.9 Afsluttende bemærkning: Det kan blive lettere 3 min

GoLearn-certifikat5/5

  • Lektion5.1 Bliv certificeret

Underviser:

Jon
Sanne Bech Folker Seniorrådgiver, underviser og sparringspartner ved CfL

Sanne Gry Bech Folker er seniorrådgiver, underviser og sparringspartner ved Center for Ledelse, hvor hun arbejder med ledelsesudvikling og rådgivning inden for HR. Hun underviser på forskellige lederudviklingsforløb og på flere HR-kurser, hvor hun bruger sin brede erfaring i de fleste områder af HR og ledelse. Sanne har tidligere arbejdet ved ISS Facility Services, Naviair, FLSmidth og Forsvarets Personeltjeneste. Hun er uddannet jurist fra Københavns Universitet, er lederuddannet ved Forsvaret og har diverse certificeringer inden for persontypeværktøjer.