Beskrivelse af kurset:
Lær, hvordan du håndterer den vanskelige samtale og overbringer et dårligt budskab på en god måde.
På kurset lærer du:
- At bruge Center for Ledelses egen model for den vanskelige samtale
- Hvordan du forbereder og afholder den vanskelige samtale på en god måde
- Hvordan du håndterer medarbejderens forskellige reaktioner på den dårlige nyhed
Videoindhold
Når du skal levere et kritisk budskab1/5
- Lektion1.1 Når du skal levere et kritisk og nødvendigt budskab som leder 2 min
- Lektion1.2 Download område
- Lektion1.3 Forskellen på kritisk feedback og en vanskelige samtale 4 min
- Lektion1.4 Hvornår er den vanskelige samtale nødvendig? 3 min
- Lektion1.5 Lederens udfordringer med den vanskelige samtale 5 min
Forberedelsen er et vigtigt værktøj2/5
- Lektion2.1 Værktøjer til den vanskelige samtale 3 min
- Lektion2.2 Forberedelsesfasen 4 min
- Lektion2.3 Forbered dig på alle reaktioner 2 min
- Lektion2.4 Undgå misforstået omsorg og kom til sagen hurtigt! 5 min
Sådan afholder du en vanskelig samtale3/5
- Lektion3.1 3 måder du kan indlede den vanskelige samtale på 4 min
- Lektion3.2 Forbered dig på den uforudsigelige reaktion 3 min
- Lektion3.3 Hjælp din medarbejder med at reflektere over budskabet 4 min
- Lektion3.4 Når budskabet er modtaget 4 min
- Lektion3.5 Planlæg det videre forløb efter samtalen 4 min
- Lektion3.6 Din tjekliste til den vanskelige samtale 7 min
Indblik i den vanskelige samtale i praksis4/5
- Lektion4.1 Den vanskelige samtale i praksis 2 min
- Lektion4.2 Case: Afskedigelsen 7 min
- Lektion4.3 Case: Dårlig hygiejne 5 min
- Lektion4.4 Case: Når forfremmelse ikke er mulig 6 min
- Lektion4.5 Case: Når en vanskelig samtale tager en uventet drejning 3 min
- Lektion4.6 Case: Opfølgning på en advarsel 9 min
- Lektion4.7 Case: Opsigelse efter flere advarsler 4 min
- Lektion4.8 De sidste ting du skal være opmærksom på 4 min
- Lektion4.9 Afsluttende bemærkning: Det kan blive lettere 3 min
GoLearn-certifikat5/5
- Lektion5.1 Bliv certificeret
Underviser:
Sanne Gry Bech Folker er seniorrådgiver, underviser og sparringspartner ved Center for Ledelse, hvor hun arbejder med ledelsesudvikling og rådgivning inden for HR. Hun underviser på forskellige lederudviklingsforløb og på flere HR-kurser, hvor hun bruger sin brede erfaring i de fleste områder af HR og ledelse. Sanne har tidligere arbejdet ved ISS Facility Services, Naviair, FLSmidth og Forsvarets Personeltjeneste. Hun er uddannet jurist fra Københavns Universitet, er lederuddannet ved Forsvaret og har diverse certificeringer inden for persontypeværktøjer.
Anmeldelser
-
-
Super
-
Godt at få gennemgået både hvad der er en vanskelig samtale samt model for udførelse
-
Virkelig brugbart. Meget relevant og rigtig godt forklaret af underviseren.
-
Lidt langt, men godt givet ud og med gennemgang af konkrette cases
-
Overordnet gode pointer og godt kursus, men kunne være en del kortere. Der er mange gentagelser, nogle gange så ordret at man skulle tro, at nogle videosekvenser er med to eller flere gange. Der bruges mange ord til at forklare tingene.
-
Tydelig og forståelig video. Gode eksempler. Super smuk kvinde
-
Rigtig god gennemgang af, hvordan en samtale afholdes samt gode cases.
-
Meget dygtig underviser!
-
Let forståeligt
-
God fremgangsmåde til håndtering af vansklige samtaler.
-
Nogle rigtig gode værktøjer og punkter for opmærksomhed. En behagelig og nøgtern fortæller som indgyder tillid til at hun kan sit stof.
-
Der var mange gode råd, men flere ting blev gentaget ofte. Lyden starter lidt for hurtigt i filmen. Hvis der var en lille pause, inden der blev sagt noge,t ville mine høretelefoner være slået til, og jeg ville have hørt de to-tre første ord af sætningen, når filmen begynder.
-
-
-
Super formidlet, gode ankerpunkter for samtalens forløb, dejlig konkret og praktisk anvendeligt.
-
Det er meget konkret og selvom kurset slutter af med besked om at der ikke er en præcis drejebog, så føler jeg mig meget klar til at skulle gennemføre en vanskelig samtale ud fra disse mange råd og skitseringer som blev gennemgået på kurset. Der var meget præcise guidelines til hvordan man griber fat i de forskellige udfald.
-
Giver nogle gode værktøjer og forståelse, for et svært emne.
-
virkelig gode værktøjer og en god forklaring af brugen samt vigtigtheden af de enklete elementer.
-
-
Jeg synes, kurset er meget forståeligt. Er meget tilfreds med det. mvh Thora Hjalgrimson Great Greenland A/S
-
-
-
Super kursus med helt konkrete værktøjer til afholdelse af vanskelige samtaler. Dejligt med cases. Imponerende hvad man kan få ud af 1,5 times online undervisning.
-
Dette kursus giver dig god viden om, hvordan du som leder bedst gennemfører vanskelige samtaler med dine medarbejdere. Lad dig ikke distrahere af, at optagelsernes klipning gør, at visse lærersætninger gentages 2-3 gange i de forskellige videos. Sidst i kurset kommer der en serie gode case-eksempler, som illustrerer best practice i konkrete, vanskelige samtaler fra hverdagen.
-
Klar og tydelig i værdier som redskaber til løsning af opgaven. Godt med videoeksempler, og arbejdsredskab til senere anvendelse i praksis. God opdeling og kontinuerlighed i undervisningen og mulighed for at indlægge pauser i videoundervisningen efter behov.
-
Jeg synes, at dette kursus er virkelig godt. Sanne formår tydeligt at forklare omkring de forskellige faser af en vanskelig samtale. Levende, inspirerende - fantastisk! Kan helt sikkert anbefale alle at se dette kursus - både ledere og ikke ledere - da der er mange menneskelige og ledelsesmæssige læringer at tage med fra kurset.