Beskrivelse af kurset:

Konflikter opstår alle steder hvor der er noget på spil. Heldigvis findes der en række simple, kommunikative værktøjer, der kan hjælpe til at håndtere konflikterne konstruktivt - og dem får du i dette kursus. 

På kurset lærer du: 
  • Hvad der sker, når der opstår spændinger i kommunikationen
  • Hvorfor det er vigtigt at tænke over måden, du kommunikerer på, når der er konflikter i farvandet
  • Hvordan du kan kommunikere på en nedtrappende måde - selv i en konflikt
  • Hvilke værktøjer du kan bruge, når du ønsker at ”trække” samtalen i en konstruktiv retning

Beskrivelse af kurset:

Har du oplevet at gå fra en diskussion, en ubehagelig dialog - eller måske ligefrem et skænderi med følelsen af, at du egentligt fik det som du ville have - men du følte dig dårligt behandlet?
Eller omvendt, at du indgik et kompromis og fordi måden, I kom frem til det på var konstruktiv, følte du, at det var et fair kompromis?
Det er fordi, konflikter handler om andet end indhold. Det handler i høj grad også om relationen, om rammerne for konflikten - og selvfølgelig den erfaring du har med dig, der påvirker din måde at reagere på. 

Konfliktmægler og kommunikationsekspert Nana Dall definerer konflikter således: ”Konflikter er uoverensstemmelser, der skaber spændinger i og mellem mennesker, og i dette kursus tager hun udgangspunkt i, at konflikter er et grundvilkår, fordi vi mennesker er forskellige og handler forskelligt.
 
 Nøglen til at få håndteret og løst de ”uundgåelige” konflikter ligger i den måde, du vælger at kommunikere på, når du bliver presset og der er optræk til en konflikt.
Lytter du høfligt for at komme med et sagligt modsvar?
Forsøger du at finde en løsning ved at komme med en række gode råd?
Så kan det være, at du ”trykker” mere til kommunikationen og konflikten, end du egentlig ønsker.
 
Kurset er bygget op omkring ”Tryk & Træk kommunikation”, som er et meget konkret værktøj til at nedtrappe, eller helt undgå konflikter.
Kender du ikke til begrebet i forvejen, vil du muligvis blive overrasket over, hvor få ”træk” du skal lave i din måde at kommunikere på, før du oplever, at selv højspændte situationer kan løses uden konflikter.

Forudsætninger:

Dette kursus er til dig, der søger konkrete værktøjer til at forbedre din kommunikation, så du bevidst kan tage en aktiv rolle i at nedtrappe eventuelle konflikter. Det er især relevant for dig, der arbejder med kunde/borgerkontakt, kommunikation og ledelse - og derfor indgår i dialoger, der potentielt kan ende i konflikter.



Videoindhold

Kapitel 1: Vigtig viden om kommunikation i konflikter1/3

  • Lektion1.1 Uoverensstemmelser skaber spændinger 3 min
  • Lektion1.2 Download område
  • Lektion1.3 Din reaktion afhænger af 3 vigtige ting 3 min
  • Lektion1.4 Konflikter opstår af en grund 3 min

Kapitel 2: Hvad der sker i konflikter2/3

  • Lektion2.1 Hvad synes du er "fair"? 5 min
  • Lektion2.2 Når konfliktspiralen udfolder sig 7 min

Kapitel 3: Hvad kan du gøre? 3/3

  • Lektion3.1 Tryk avler modtryk 4 min
  • Lektion3.2 Eksempler på verbale tryk 4 min
  • Lektion3.3 Træk kommunikation 3 min
  • Lektion3.4 Eksempler på træk kommunikation 7 min
  • Lektion3.5 Gode råd til at gå fra Tryk til Træk 5 min
  • Lektion3.6 Når du bruger flere træk i konflikter 2 min
  • Lektion3.7 Skab en kultur med flere "træk" 3 min

Underviser:

Jon
Nana Dall Konfliktmægler

Nana Dall er selvstændig konsulent med mere end 10 års erfaring i konflikthåndtering, præventiv konflikthåndtering, konfliktrådgivning, mægling - og konflikter på de sociale medier. Hun har en baggrund som uddannet Kaospilot fra Aarhus, Cand. Mag. Psyk. fra Roskilde Universitet og er uddannet konfliktmægler hos Center for Konfliktløsning. Derudover er hun certificeret i ”Ikke-Voldelig-Kommunikation” og i ”Peace And Conflict Transformation” fra Basel Universitet. Nana Dall er medforfatter til bøgerne ”Kan trold tæmmes” og ”Når tasterne taler”, der handler om nedtrappende kommunikation og til daglig hjælper hun danske virksomheder med håndtering af vanskelige situationer, konfliktmægling og undervisning indenfor feltet. Hun leverer desuden rådgivning til virksomheder i forbindelse med design og tilrettelæggelse af processer, workshops eller konflikthåndteringsforløb, der omhandler konfliktnedtrappende kundekontakt.

Anmeldelser

Gennemsnitlig bedømmelse
4.4
22 vurderinger
Detaljer
  • 5 stjerner bar 13
  • 4 stjerner bar 7
  • 3 stjerner bar 1
  • 2 stjerner bar 0
  • 1 stjerne bar 1
  • review
    Kent Holm
    Værktøjer til konfliktnedtrappende kommunikation

  • review
    Rasmus Winkel
    Rigtig god formidler

  • review
    Lars Monroy
    God indsigt i stoffet

    God gennemgang af situationer og præsentation af eksempler.

  • review
    Lennart Holmberg
    Godt og udbytterigt

    Enkelt og værdiful information til hjælp i hverdagens møder

  • review
    Tasja Rasmussen
    Rigtig godformidler af budskabet

  • review
    Thomas Richland
    Overordnet godt og interessant

    Kurser er jo kort så derfor som i selv kommunikerer , er det en måske form for første hjælp og mulighed for at bevidstgøre situationer i hverdagen, Jeg kunne dog godt have ønsket mig at eksemplerne der bliver brugt i kurset var mere relevant / nærværende i forhold til vores situation. Jeg tror faktiske ikke at der er et eneste case med en utilfreds eller sur kunde. Dette ville have være langt mere relevant for os konsulenter. Men selvfølgelig kan alle eksemplerne omskrives og er da ej urelevante . Men alt i alt godt , bestemt, og læren er jo en dygtig og tydelig kommunikator.

  • review
    Hans Ravnkjær Larsen
    Enkelt og brugbart

    Det er et glimrende kursus, enkelt i sit snit, elegant leveret og med godt stof til ikke blot eftertanke, men også efterprøvning.

  • review
    Casper Schytte Pedersen
    Inespirende

    Det er et glimrende kursus, enkelt i sit snit, elegant leveret og med godt stof til ikke blot eftertanke, men også efterprøvning.

  • review
    Christoffer von Sehested Schousboe
    God intro

    Enkle og forståelige forklaringer samt måde til at blive mindre konfliktskabende.

  • review
    Heidi Riismøller
    Konkret og brugbart

  • review
    Tonny Soltau
    glimrende

    på alle måder brugbart i såvel arbejde som privatliv

  • review
    Jacob Hüttel
    ...

    ikke en jeg vil gøre brug af....

  • review
    Kristina Kaiser
    Kort, konkret og brugbart

    Fint kort og konkret kursus til at blive bevidst om, hvilke elementer, der kan være på spil i ‘lettere’ konfliktsituationer og gode konkrete eksempler på at arbejde med tryk og træk til at gå ind i og håndtere konflikter anderledes.

  • review
    Lillian Hessler Ibsen
    Et super fint Brush up på kendt værktøj

    Dejligt at kunne printe oversigten over Tryk og Træk

  • review
    Gunnar Holm-jensen
    Et super og let tilgængelig kursus.

  • review
    Anders Fajers
    Værktøjer til konfliktnedtrappende kommunikation

    Gode redskaber

  • review
    Lene Hjorth Jensen
    fint og tankevækkende

    fint og tankevækkende

  • review
    Jens Fauring
    En mere appellerende titel vil give flere tilhørere

    Vældig inspirerende, interessant og lærerigt kursus

  • review
    Lone Juul Andersen
    Kort, godt & brugbart

    Virkelig god formidler, der rammer plet med mange af sine eksempler. Efter det kursus vil alle være bedre til at tale sammen.

  • review
    Mona Ejdrup
    Ok men vel ved det vel godt i forvejen - men OK

  • review
    Raed El-Haj
    Kort og enkelt sagt

    Meget konkret værktøjer til at trappe konflikter.

  • review
    Philip Schliemann
    Fantastisk

    Rigtig godt kursus, med gode eksempler undervejs, ligesom det er lidt at indarbejde i hverdagen med kursusarket. Jeg vil dog foreslå, at der bliver lavet nogle arbejdsark, som kan bruge til sine refleksioner og videre arbejde.