Beskrivelse af kurset:

Det vigtigste i din kommunikation er, at ”det man siger, er det man gør” og hverken mere eller mindre. I dagens bæredygtighedsbevidste verden er ærlig kommunikation af grønne initiativer afgørende. Men hvordan undgår du så greenwashing – eller ender i den modsatte grøft med greenhushing? Bliv klar til ægte bæredygtig kommunikation. 


På kurset lærer du:
  • Hvordan du identificerer greenwashing
  • Hvad der karakteriser troværdig kommunikation af bæredygtige initiativer
  • Praktiske værktøjer til at dokumentere og underbygge dine påstande om bæredygtighed
  • Kendte eksempler på greenwashing - og hvad vi kan lære af dem
  • 5 gode råd til at kommunikere grønne budskaber
Beskrivelse: 

I kursets første del definerer vi begrebet greenwashing og ser på, hvorfor det er skadeligt for både virksomheder og forbrugere. Du vil lære at forstå retspraksis og få indsigt i de juridiske krav til bæredygtig kommunikation.  

Herefter gennemgår vi, hvordan du kan kommunikere ærligt og tydeligt. Du vil få kendskab til dokumentationskravet og lære, hvad der kendetegner en miljøpåstand. Vi diskuterer også ordet "bæredygtig" og hvorfor det kan være svært at dokumentere og derfor problematisk at bruge i din kommunikation. Du lærer de tre typer af grønne udsagn: De generelle med og uden forklaring samt de konkrete – og hvordan de håndteres korrekt i henhold til markedsføringsloven.  

Efter kurset vil du kunne kommunikere dine bæredygtige initiativer trygt uden frygt for greenwashing. 

Forudsætninger:

Dette kursus kræver ingen forudgående kendskab til greenwashing, men det er relevant for alle, der ønsker at kommunikere bæredygtige tiltag klart og i overensstemmelse med lovgivningen.

Videoindhold

Undgå greenwashing: Sådan kommunikerer du din virksomheds grønne initiativer1/2

  • Lektion1.1 Det man siger, er det man gør 1 min
  • Lektion1.2 Lær reglerne for grøn kommunikation 2 min
  • Lektion1.3 Kommunikér dine grønne budskaber - overdrivelse fremmer ikke forståelsen 3 min
  • Lektion1.4 Hvad er en miljøpåstand? 3 min
  • Lektion1.5 Fem gode råd til grønne budskaber 2 min
  • Lektion1.6 Lær de tre typer af udsagn 6 min
  • Lektion1.7 Problemet med ordet "bæredygtighed" 5 min
  • Lektion1.8 Undgå at blive straffet for greenwashing 3 min
  • Lektion1.9 Download område 3 min

GoLearn certifikat2/2

  • Lektion2.1 Bliv certificeret

Underviser:

Jane Frederikke Land
Jane Frederikke Land Advokat & underviser

Jane Frederikke Land er en erfaren advokat (H) med særlig ekspertise inden for markedsførings- og forbrugerret. Udover sit arbejde som advokat er hun aktivt engageret i faglige organisationer og bidrager til udviklingen af retspraksis som medlem af Konkurrencerådet, Højesteretsskranken og bestyrelsen for Dansk Forening for Markedsføringsret. Med sin brede erfaring og ekspertise holder Jane hyppigt oplæg og underviser, hvor hun formidler komplekse juridiske emner på en forståelig måde. Hun brænder for at gøre juraen mere tilgængelig og relevant for alle.

Anmeldelser

Gennemsnitlig bedømmelse
5.0
3 vurderinger
Detaljer
  • 5 stjerner bar 3
  • 4 stjerner bar 0
  • 3 stjerner bar 0
  • 2 stjerner bar 0
  • 1 stjerne bar 0
  • review
    Karina Rimkus
    Undgå Greenwashing

    Super god læring og forklaring på problematikken om bæredygtighed og regler ;-)

  • review
    Tina Martin
    Undgå greenwashing: Sådan kommunikerer du din virksomheds grønne initiativer

    Super fint og informativt

  • review
    Kenneth Laursen
    Godt og præcist formidlet

    God introduktion til et meget komplekst område. God inspiration til selv at søge videre viden om emnerne.