Beskrivelse af kurset:
Vil du styrke din dialog og sikre dine budskaber bliver modtaget rigtigt? Med en struktureret tilgang til medarbejdersamtaler kan du opnå bedre forståelse, skabe tillid og fremme motivation. Dette kursus guider dig gennem teknikker til at afholde effektive samtaler, som skaber værdi for både dig som leder og for dine medarbejdere.
På kurset lærer du:
- Hvad der kendetegner en god samtale, og hvordan du skaber et stærkt udgangspunkt.
- Hvordan du bruger spørgeteknikker til at få medarbejderens perspektiv frem.
- Hvordan du kan lede samtalen fra begyndelse til afslutning med en klar opsummering.
Videoindhold
Fundamentet for den gode medarbejdersamtale 1/5
- Lektion1.1 Hvad kendetegner en god samtale? 5 min
- Lektion1.2 Download område
- Lektion1.3 Sådan bruger du appelskalaen 7 min
- Lektion1.4 Skæv magtposition i samtaler, led med omtanke 2 min
- Lektion1.5 Forberedelse: Nøglen til en struktureret samtale 3 min
- Lektion1.6 Sådan får du en stærk start på samtalen 4 min
At lede samtalen – Fra midte til afslutning2/5
- Lektion2.1 Midten: Få medarbejderens perspektiv frem 2 min
- Lektion2.2 Lyt og udforsk medarbejderens synspunkter 5 min
- Lektion2.3 Sådan afslutter du samtalen med en klar opsummering 2 min
- Lektion2.4 Opsummering: Sikr, at I har forstået hinanden 5 min
Brug af spørgeteknikker3/5
- Lektion3.1 Undgå antagelser med god spørgeteknik 5 min
- Lektion3.2 Effektive problemløsende spørgsmål 1 min
- Lektion3.3 Du er leder – ikke coach 3 min
- Lektion3.4 Ansvar eller forsvar? Sådan forstår du svarene 5 min
Nærvær i samtalen4/5
- Lektion4.1 Hold styr på samtalen med 'chunking'-metoden 3 min
- Lektion4.2 Brug dit kropssprog til at skabe tillid 7 min
- Lektion4.3 Find balancen mellem samtalens ramme og indhold 6 min
Håndtering af konfliktfulde samtaler5/5
- Lektion5.1 Forbered dig på konfliktfyldte samtaler 6 min
- Lektion5.2 Tag en time out, hvis det uventede sker 5 min
Underviser:

Anders Stahlschmidt er uddannet journalist og konfliktmægler, og han er certificeret i systemiske organisationsopstillinger og har mange års praktisk erfaring. Han arbejder i dag med feedback og konfliktløsning i både private og offentlige organisationer og virksomheder. Han har skrevet bøgerne: "Den opmærksomme lytter", "En kur mod konfliktskyhed", "Lyt mens du taler", "Spørgeteknik" (medforfatter) samt "Førstehjælp til feedback – giv hinanden noget at vokse af". Anders Stahlschmidt er en fremragende formidler, som altid efterlader kursister med en positiv energi og et nyt syn på medmennesker, kommunikation og samarbejde. Hans pointer er konkrete og vedkommende, og han bruger gerne lærerige eksempler fra virkeligheden. Som kursist kan man mærke, at læringen og inspirationen hviler på et solidt fundament af teori og erfaring.
Anmeldelser
-
Kursusholder kommer langt omkring med gode, informative værktøjer til at gennemføre " den gode samtale" både den svære og ikke så svære.
-