Beskrivelse af kurset:

Vil du styrke din dialog og sikre dine budskaber bliver modtaget rigtigt? Med en struktureret tilgang til medarbejdersamtaler kan du opnå bedre forståelse, skabe tillid og fremme motivation. Dette kursus guider dig gennem teknikker til at afholde effektive samtaler, som skaber værdi for både dig som leder og for dine medarbejdere.

På kurset lærer du: 
  • Hvad der kendetegner en god samtale, og hvordan du skaber et stærkt udgangspunkt.
  • Hvordan du bruger spørgeteknikker til at få medarbejderens perspektiv frem.
  • Hvordan du kan lede samtalen fra begyndelse til afslutning med en klar opsummering.
  • Metoder til at holde fokus og være nærværende under samtalen.
  • Hvordan du håndterer konfliktfyldte samtaler professionelt og respektfuldt.
Beskrivelse: 

Vi starter med at skabe en struktureret ramme for dialogen, så du kan forberede dig optimalt. Du lærer at åbne samtalen på en måde, der skaber tillid for både dig og medarbejderen. Og du får indsigt i hvordan du bruger effektive værktøjer, som appelskalaen, til at skabe en struktureret samtale.

Samtidig introduceres du til spørgeteknikker, der hjælper med at undgå antagelser og fremme løsninger – uden at du overtager medarbejderens ansvar.

Vi lægger også vægt på nærværet i samtalen. Du lærer at bruge kropssprog og teknikker som 'chunking' til at holde dialogen fokuseret, mens du skaber en balance mellem struktur og indhold.

Kurset er bygget op omkring starten, midten og slutningen af samtalen, så du undervejs bliver klædt på til at holde fokus på det vigtigste i hver fase
 
Derudover arbejder vi med håndtering af de mere konfliktfyldte samtaler. Du får værktøjer til at tackle svære situationer med ro og tage en timeout, når det er nødvendigt.

Efter kurset vil du stå med konkrete redskaber til at gennemføre medarbejdersamtaler, der styrker samarbejdet og skaber målbare resultater. 

Forudsætninger:

Kurset er for ledere og HR-medarbejdere, der vil styrke deres evne til at holde strukturerede og effektive medarbejdersamtaler – fra den daglige dialog til de mere udfordrende situationer.

Videoindhold

Fundamentet for den gode medarbejdersamtale 1/5

  • Lektion1.1 Hvad kendetegner en god samtale? 5 min
  • Lektion1.2 Download område
  • Lektion1.3 Sådan bruger du appelskalaen 7 min
  • Lektion1.4 Skæv magtposition i samtaler, led med omtanke 2 min
  • Lektion1.5 Forberedelse: Nøglen til en struktureret samtale 3 min
  • Lektion1.6 Sådan får du en stærk start på samtalen 4 min

At lede samtalen – Fra midte til afslutning2/5

  • Lektion2.1 Midten: Få medarbejderens perspektiv frem 2 min
  • Lektion2.2 Lyt og udforsk medarbejderens synspunkter 5 min
  • Lektion2.3 Sådan afslutter du samtalen med en klar opsummering 2 min
  • Lektion2.4 Opsummering: Sikr, at I har forstået hinanden 5 min

Brug af spørgeteknikker3/5

  • Lektion3.1 Undgå antagelser med god spørgeteknik 5 min
  • Lektion3.2 Effektive problemløsende spørgsmål 1 min
  • Lektion3.3 Du er leder – ikke coach 3 min
  • Lektion3.4 Ansvar eller forsvar? Sådan forstår du svarene 5 min

Nærvær i samtalen4/5

  • Lektion4.1 Hold styr på samtalen med 'chunking'-metoden 3 min
  • Lektion4.2 Brug dit kropssprog til at skabe tillid 7 min
  • Lektion4.3 Find balancen mellem samtalens ramme og indhold 6 min

Håndtering af konfliktfulde samtaler5/5

  • Lektion5.1 Forbered dig på konfliktfyldte samtaler 6 min
  • Lektion5.2 Tag en time out, hvis det uventede sker 5 min

Underviser:

Anders Stahlschmidt
Anders Stahlschmidt Organisationskonsulent og journalist

Anders Stahlschmidt er uddannet journalist og konfliktmægler, og han er certificeret i systemiske organisationsopstillinger og har mange års praktisk erfaring. Han arbejder i dag med feedback og konfliktløsning i både private og offentlige organisationer og virksomheder. Han har skrevet bøgerne: "Den opmærksomme lytter", "En kur mod konfliktskyhed", "Lyt mens du taler", "Spørgeteknik" (medforfatter) samt "Førstehjælp til feedback – giv hinanden noget at vokse af". Anders Stahlschmidt er en fremragende formidler, som altid efterlader kursister med en positiv energi og et nyt syn på medmennesker, kommunikation og samarbejde. Hans pointer er konkrete og vedkommende, og han bruger gerne lærerige eksempler fra virkeligheden. Som kursist kan man mærke, at læringen og inspirationen hviler på et solidt fundament af teori og erfaring. 

Anmeldelser

Gennemsnitlig bedømmelse
5.0
2 vurderinger
Detaljer
  • 5 stjerner bar 2
  • 4 stjerner bar 0
  • 3 stjerner bar 0
  • 2 stjerner bar 0
  • 1 stjerne bar 0
  • review
    Connie Runge
    Konstruktive værktøjer

    Kursusholder kommer langt omkring med gode, informative værktøjer til at gennemføre " den gode samtale" både den svære og ikke så svære.

  • review
    Marianne Elaine Nielsen
    Fremragende i kommunikation og kropssprog